Vad förväntas av en brudtärna

Grattis! Har du fått frågan att vara brudtärna. Det betyder att bruden ser dig som en av sina närmsta vänner och känner ett stort förtroende för dig. Detta är något minnesvärt som ni kommer dela genom hela livet sedan och kan tänka tillbaka på. Men att vara tärna innebär också en hel del ansvar och här benar vi ut vilka förväntningar som finns på dig som tärna.


Uppgifter innan bröllopet:

Brudens högra hand


Du kommer vara brudens högra hand i hennes process och planeringsarbete fram till den stora dagen. Det är många viktiga beslut som ska tas och väldigt många olika val bland leverantörer som ska göras. Du behöver därför finnas där för bruden som ett bollplank och ge henne konkreta och goda råd. 


Positiv energi


Tänk på att ett leende smittar alltid av sig. Det finns många stressiga situationer som kan uppstå under bröllopsplaneringen och försök därför alltid finnas där för bruden och muntra upp henne de gånger de känns jobbigt.

Planera möhippan


Det ligger ofta på brudtärnorna att anordna en möhippa och har man en hederstärna är det ofta den som tar kommandot och agerar spindeln i nätet. Känner man sig obekväm med detta är det bara att prata med brudens väninnor om det för det finns inga regler som säger att det måste vara brudtärnan/tärnorna som anordnar. Hur du planerar en riktigt rolig möhippa hittar du här.

Låt bruden få välja outfit


Finns där för bruden och diskutera tankegångar kring er klädsel som brudtärnor men låt i slutändan bruden få bestämma er outfit. Kör inte över henne det är trots allt hennes dag. Önskar hon en grön klänning och din favorit färg inte alls är grön så ta då på dig den färgen för hennes skull.


Skäm bort bruden


Detta är ett förträffligt tillfälle att visa sin uppskattning och vänskap till bruden. Skäm bort bruden och få henne att känna sig speciell. Kanske kan du skicka en bröllopstidning på posten som hon kan … i. Eller varför inte ge bort en rolig bröllopsplaneringbok som ni kan ha med i planeringen sedan.

Tips på bra böcker hittar du här.

Ta kort längs vägen

Visst är vår hjärna häftig som lagrar och kommer ihåg så mycket. Men vilket vi vill eller inte så tynar en hel del bort allt eftersom. Tänk därför på att dokumentera er väg fram till bröllopsdagen genom att ta kort och filma mycket. På så sätt kan man senare sitta tillsammans och återuppliva minnena genom att bläddra i ett album.

Ta med akutväska


Hur mycket man än planerar är det ändå många oförutsedda händelser som kan uppstå på en bröllopsdag. Bruden har mycket att tänka på så för att underlätta så se till att du packar med en liten akutväska till henne. Fyll den med skoskavsplåster, sköna skor, Alvedon, hårnålar, nål och tråd, säkerhetsnålar, snacks och allt annat bra du kan komma på.


På bröllopsdagen

Välkomna gästerna


Beroende på hur brudparet önskar sitt upplägg med vem som ska sköta vad, kan en av uppgifterna för dig som brudtärna vara att hälsa gästerna välkomna. Kanske möter du alla gästerna på kyrktrappan och delar ut program t.ex. Detta är inte något som alla gör, en del väljer att ha ett värdpar som välkomnar alla. Man får helt enkelt diskutera med brudparet hur det önskar sig att det ska vara.

Se efter bruden


Den stora dagen är här och fjärilarna i magen på bruden är med all säkerhet fler än vad de brukar vara. Se till att vara där för henne och hon helt plötsligt skulle bryta ihop, hjälp henne få på sig sin klänning (kan vara svårare än vad man tror ibland) och stötta henne under hela dagen.

Håll ett tal


Det hör till sed vanligheten att brudtärnan/tärnorna håller ett tal till bruden. Men det finns inget som säger att det måste vara ett tal, en sång, en film eller något annat kul som är tillägnat bruden går minst lika bra. Tycker man att detta känns väldigt jobbigt så prata då med bruden om det innan. Tänk också på att ett tal inte behöver vara så långt, snarare uppskattas oftare ett kortare och lättsamt tal. Här hittar du tips på hur du skriver ett bröllopstal!


Hjälp till under bröllopsmiddagen


En vanlig uppgift som tärna är också att se till så allt flyter på under middagen. Du tillsammans med toastmaster brukar hålla kolla på körschemat, alltså hålltiderna och vad som kommer hända när under kvällen. Du är kanske också den som välkomnar in gästerna i festlokalen och visar var presentbord och dylikt finns placerade.

Starta festen


När det sedan är dags att svänga sina lurviga så är det du som inleder festen och ser till att gästerna kommer igång.


annons